Fagarbeidere konkurrerte om å være Sør-Trøndelags beste! - Fagforbundet

Fagarbeidere konkurrerte om å være Sør-Trøndelags beste!

Samboerparet

Fylkesmesterskapet i helsefagarbeiderfaget og barne- og ungdomsarbeiderfaget ble arrangert 27. februar på Strinda videregående skole i Trondheim. Lag fra hele fylket deltok, og viste fram det beste av unge fagarbeidere i Sør-Trøndelag.

Fagforbundet var sterkt inne på arrangørsiden som medarrangør i helsefagarbeider konkurransen, og hovedarrangør for barne- og ungdomsarbeiderfaget. Mange tilskuere hadde også møtt opp på Strinda videregående skole denne formiddagen i februar. Fylkesmesterskapet fungerer også som kvalifisering til NM i yrkesfag som skal foregå i Trondheim spektrum til høsten.

I helsefagarbeiderklassen var 8 lag påmeldt fra forskjellige videregående skoler og kommuner i Sør-Trøndelag. Helsefagarbeiderne kom på scenen som for øyeblikket var ombygd til en treroms leilighet der samboerparet Kari og Merethe bor, der skulle de veilede samboerparet i blodsukkermåling, blodtrykksmåling, kosthold og aktivitet. Best ut av det hele kom lærlingene fra Trondheim Oda Tolin og Mari Røvik som ble kåret til fylkesmestere i helsefagarbeiderfaget 2014.

Mange tilskuere til scenen der helsefagarbeiderne var i aksjon

På en annen scene hadde barne og ungdomsarbeiderne samlingstund med for anledningen innleide barn fra en skole i byen. Etter en samlingstund med tante knute og ta den ring og la den vandre ble det klart at lærlingene fra Trondheim kommune Ina Andersen og Andrea Lian kan tittulere seg som fylkets beste barne og ungdomsarbeidere.

Fylkesvinnerne Andrea og Ina fra Trondheim kommune imponerte dommerne såpass i leik med barna at de ble fylkesmestere. Dommerne skimtes til venstre i lilla skjorter

Fagforbundet på stand

I vrimlearealet på Strinda videregående hadde ungdomsutvalget i Fagforbundet Sør-Trøndelag tatt ansvar for en stand. Den ble bemannet av Silje og Sonia fra ungdomsutvalget og Kurt fra seksjonstyret i helse og sosial.

- Her har det vært bra med trykk, og flere har også tegnet medlemskap i Fagforbundet, kan Silje Ødegård fra ungdomsutvalget fortelle.

Sonia Kvam og Kurt Rønning veilder besøkende på stand