Barne og ungdomsarbeiderne viste seg fram - Fagforbundet

Barne og ungdomsarbeiderne viste seg fram

barnappodiet

Barne- og ungdomsarbeideren er et av fagene som er på full fart fram, også som en del av det store mesterskapet NM i yrkesfag. Fagforbundet arrangerer konkurransen som har gått av stabelen i Trondheim denne uka.

Barne og ungdomsarbeideren er et relativt nytt fag i NM sammenheng, og interessen tar seg stadig opp. I Trondheim spektrum uka her har 13 lag konkurrert. Fagforbundet tok initiativ til å arrangere det første mesterskap i Barne- og ungdomsarbeiderfaget i Stavanger i 2008. Siden har Fagforbundet arrangert det hvert år og faget har fått stadig flere deltakere, og arrangementet blitt bedre.

- I år har det gått som smurt, forteller seksjonsleder i kirke, kultur og oppvekst i Sør-Trøndelag Janne Kristin Bjørnerås.

En hoppende glad seksjonsleder

Hun og flere tillitsvalgte i Sør-Trøndelag har denne uken jobbet med arrangementet i Trondheim spektrum. Bjørnerås forteller om masse tilskuere og ungdom fra både ungdomskoler og videregående skole som har fått et godt innblikk i faget.

Barn som skuespillere

I motsetning til i helsefagarbeiderkonkuransen der de bruker skuespillere til å simiulere mennesker som er syke, er ikke det like enkelt i Barne- og ungdomsarbeiderkonkurransen. Her må barna og ungdommen stille opp. Og det gjør de. I Trondheim spektrum uka her har 1. og 4. klassingene ved Ila skole stilt opp. Og når det var ungdom som trengtes, så plukket de opp villige tilskuere blant de mange ungdomskoleklassene som har vært innom yrkes NM denne uka.

Akershus vant

Så tilbake til konkurransen. I lløpet av uken har barne- og ungdomsarbeiderne har måttet planlegge, gjennomføre og evaluere aktiviteter til ungdom, 1. og 4. klassinger. Foran siste dag ble 13 lag til 3 finalelag og tilslutt var det to gutter fra Akershus som gikk av med seieren. Vi gratulerer, to flotte ambasadører for et yrke som sårt trenger flere menn.

I pausene i konkurransen måtte publikum underholdes. Her er det finalelagene og Thomas Albertsen som framfører sistnevntes barne- og ungdomsarbeider hit: BUA sangen.

For at arrangementet skal bli bra er vi avhengig av et dyktig team bak scenen. Her representert ved tidtaker Brit Ingeborg Hansen og leder for arbeidsgjengen Ingri Bjørnevik.