Forhandlinger og samarbeid i Russland - Fagforbundet

Forhandlinger og samarbeid i Russland

image

Arbeidsplassbesøk, rekruttering av medlemmer og forhandlingskurs står på planen når en liten delegasjon fra Fagforbundet Sør-Trøndelag denne uken besøker våre samarbeidspartnere i vårt søsterforbund ALSWU i de russiske Oblastene (fylkene) Kostroma og Ivanovo.

Fagforbundet har en samarbeidsavtale med det russiske forbundet All Russian Life Support Union (ALSWU). I Sør-Trøndelag er vi en del av denne avtalen  gjennom et samarbeidsprosjekt med Oblastene (fylkene) i Kostroma og Ivanovo. Dette har nå pågatt siden 2012, og denne uken er en delegasjon over for tredje gang. Prosjektet handler om å støtte og utvikle den russiske organisasjonen. Samtidig er det utkviklende for både den russiske og norske siden, da erfaringsutvekslingen gir både nyttige tips og inspirasjon til å utvikle arbeidet.

Organisasjonsutvikling, verving og trepartsamarebeid har vært kjernen i samarbeidet hittil. Våre russiske venner opplever imidlertid en helt annen hverdag enn oss i samarbeidet med arbeidsgiver. De russiske tillitsvalgte ønsket derfor å bli tryggere i rollen sin i en forhandlingsituasjon med arbeidsgiveren. Derfor har vi denne uken tatt med oss Kompetansesenteret i Trondheim til Russland, og gjennomfører et kurs i forhandlingsteknikk med russerne. Hanne Nordby og Siri Kristin Konstad  er med som kursledere fra Kompetansesenteret.

Dagene i Russland går også med på å legge planer for en ny prosjektperiode med våre russiske venner. Nå ønsker vi blant annet og utvikle ungdommen og unge tillitsvalgte på begge sider av landegrensene.