Lærlingen i fokus - Fagforbundet

Lærlingen i fokus

Møte med lærlingene i Klæbu kommune

Denne uka er lærlingen i fokus da ungomsutvalget arrangerer Lærlingepatrulje rundt om i Sør-Trøndelag.

Målet med lærlingepatruljen er å sette fokus på lærlingens opplæringssituasjon, samt og organisere lærlingene. Ungdomsutvalget har gjennom flere år arrangert dette som en årlig begivenhet. Årets patrulje er godt igang og på de første tre dagene er rundt 30 lærlinger besøkt.

- Vi er godt fornøyd med starten og har også fått organisert mange av lærlingene, noe som er viktig, uttaler Ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Sør-Trøndelag Sonia Kvam.

Fagarbeideren er avgjørende viktig for framtidig tjenestetilbud og velferd i kommunene. Med den erkjennelsen bruker ungdomsutvalget en del tid på å samtale med lærlingene om status og opplæringssituasjon. Derfor er det også innledet et samarbeid med Elev- og lærlingombud i Sør-Trøndelag fylkekommune. Ombudet er med rundt på enkelte av besøkene patruljen gjennomfører.