Tur til St. Petersburg 30. august - 7. september 2007 - Fagforbundet

Tur til St. Petersburg 30. august - 7. september 2007

Vi drar fra Trondheim sent torsdag kveld, 30 forventningsfulle deltagere og to sjåfører. Hadde planer om å kjøre over Brekken, men der var det snø (vi skriver august!), så det ble via Sundsvall i stedet.

Vi har god tid til ferja går fra Stockholm til Helsingfors fredag ettermiddag. Ferja ble en trivelig opplevelse med masse god mat og underholdning og dans senere på kvelden.

Ankommer hotellet i St. Petersburg ca kl 21 00 lørdag kveld. Turen østover gikk helt uten problemer. Vi blir tatt i mot av en representant fra Helsearbeidernes Fagforbund i St. Petersburg. De ordner med hotell og kulturprogrammet mens vi er der.

I St. Petersburg er det mye å oppleve. Kan nevne Vinterpalasset, Krysseren Aurora, vakre kirker og katedraler, den 4 km lange hovedgata Newsky Prospekt, og Peter-Paul festningen. Det er massevis av museer og palasser i byen samt man kan gå på ballett og opera. Besøker ble avsluttet med et besøk på sykehuset der "Aidsbarna" våre bor. De hadde laget en forestilling for oss med sang og dans. Virkelig rørende. Ungene ser friske ut og er som unger flest, tillitsfulle og nysgjerrige.

Så er oppholdet i St. Petersburg over, det er tid for å dra vestover igjen. Vi starter tidlig torsdag morgen. Har et lengre stopp på Vyborg så alle får kjøpt billig krystall og lin. Grensepasseringen går greit. Litt venting ble det, men det er man jo forberedt på. Så er vi ombord på ferja igjen og kan kose oss med en kjempe god buffé og underholdning på ferja.

Fredags morgen ankommer vi Stockholm igjen så nå er det bare 90 mil til vi er heime igjen. Bussturen går fort den. Det er stor aktivitet i bussen. Vi har høytlesning, loddsalg, salg av diverse til inntekt for aksjonen og andre spontane innfall.

Deltagerne gir tilbakemelding og en trivelig tur med mange opplevelser, mye godt humør og godt samhold i bussen.