Lærlingpatruljen inntar Trondheim - Fagforbundet

Lærlingpatruljen inntar Trondheim

Glade lærlinger
(Foto: Fagforbundet Sør-Trøndelag)

Fagforbundet patruljerer fylket med Lærlingpatruljen. I høst har hele fylket blitt besøkt, denne uka er det lærlingene i Trondheim som blir besøkt.

Lærlingpatruljen har nå kommet til Trondheim, som avslutter lærlingpatruljen for denne gang.

Før patruljen inntok Trondheim så er 99 lærlinger besøkt, og 29 lærlinger er vervet til Fagforbundet. Det er ungdomsutvalget i Fagforbundet Sør-Trøndelag som har regien på lælingpatruljen og sammen med fagforeningene får de besøkt mange lærlinger rundt om i hele fylket.

- Fagforeningene har stilt opp, og det har gjort til at vi har nådd flere med årets patrulje enn tidligere. Denne uka treffer vi enda flere lærlinger. Totalt treffer vi nok over 150 lærlinger på denne lærlingpatruljen, og det er bra, sier ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Sør-Trøndelag, Sonia Kvam.

Målet med lærlingpatruljen er flere. Noe av det viktigste er å informere lærlingene om sine rettigheter og plikter i arbeidslivet, samt å organisere de.

- Vi ønsker også å sette fokus på lærlingens opplæringsstituasjon, samt få virksomheter og kommuner i Sør-Trøndelag til å ta inn flere lærlinger. Enda er det en del som sliter med å få læreplass, noen får heller aldri en læreplass. En ungdom uten læreplass er en for mye, fastslår Kvam.