Framtidens barne og ungdomsarbeidere på fagdag - Fagforbundet

Framtidens barne og ungdomsarbeidere på fagdag

bilde (8)

Barn og rus sto blant annet på plakaten da Fagforbundet Sør-Trøndelag inviterte til fagdag for elever i Sør-Trøndelag. En fagdag så spennende at forsamlingen satt som trollbundet på plassene.

Marius Sørensen-Sjømæling er kjent både fra TV og organisasjonen han selv tok initivativet til å danne, Barn av rusmisbrukere (BAR). Denne gang hadde han tatt turen til Trondheim og Fagforbundet Sør-Trøndelags fagdag for elever i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Deltakerne satt som trollbudet til stolene da Sørensen-Sjømæling fortalte om oppveksten sin med en rusmisbruker som mor. Historien gjorde sterkt inntrykk på alle frammøtte.

Fagdagen satte også søkelyset på tema som autisme, og problematikken om varsling av bekymringsmeldinger til barnevernet. Er det snakk om omsorgsvikt - eller er det bare en dårlig magefølelse?

Fagforbundet Sør-Trøndelag har i år satt igang et prøveprosjekt med fagdager for elever i videregående skole. Dette er et samarbeid mellom de yrkesfaglige seksjonene og ungdomsutvalget. Seksjonsleder i seksjon for kirke, kultur og oppvekst Janne Kristin Bjørnerås mener nyvinning har noe for seg:

- Responsen har vært kjempebra så det er tydelig at dette er et tiltak som blir satt pris på. Det er viktig for oss og være en naturlig samarbeidspartner i utviklingen av yrkesfagene sier Bjørnerås.